Rambollin esittelyn jälkeen lähdimme pyöräilemään esittelijämme Kasper Wulffin johdolla. Pyörät oli vuokrattu vuokraamosta ja ne sekä kypärät oli toimitettu meille valmiiksi konttorin edustalle. Kasperin johdolla lähdimme konttorilta pyöräteitä pitkin kohden keskustaa. Matkalla keskustaan Kasper esitteli meille Kööpenhaminaa sekä nähtävyyksiä.
Matkan hieman edettyä saavuimme risteykseen johon oli asennettu autoilijoita pyöräilijöistä varoittava järjestelmä. Järjestelmä toimi niin että pyöräilijän saapuessa pyörätiellä olevan induktiosilmukan yli laite reagoi siihen ja sytytti led valot polkupyöräilijän ja autoilijan väliin. Pyöräilijän lähestyessä kohti risteystä ledit sammuivat samanaikaisesti ja kun pyöräilijä oli ylittänyt risteyksen niin kaikki ledit olivat sammuneet. Nämä led valot toimivat varoittimina autoilijoille. Järjestelmä näytti toimivan erittäin hyvin, mutta joitain häiriöitä oli toiminnassa ajoittain esiintynyt.
Päästyämme keskustaan yllätyimme kaikki kuinka vaivatonta ja turvallista pyöräily oli. Autoilijat näyttivät kunnioittavan pyöräilijöitä ja esimerkiksi risteyksissä antamalla reilusti pyöräilijän kulkea ensin. Ryhmämme pyöräilyssä oli melko suuri, kymmenen hengen ja oppaan samanaikainen liikkuminen tuotti pieniä hankaluuksia. Tämä esiintyi vain valo-ohjatuissa risteyksissä sekä joidenkin risteyksien tilan puutteen takia.
Keskustasta suuntasimme takaisin konttorille toista reittiä kuin tullessa. Paluumatkalla Kasper esitteli vielä liikenneratkaisuja, jotka olivat hieman erilaisia kuin meillä Suomessa. Hieman ennen saapumista takaisin Rambollille poikkesimme vielä erään kerrostalon pohjakerroksessa johon oli tehty erikoinen ratkaisu. Talon sisälle oli rakennettu parkkihalli, jota ei ulospäin havainnut.
Pyöräretkelle tuli matkaa hieman reilu 30 kilometriä. Tässä ajassa ehti näkeä ja kokea paljon Kööpenhaminasta. Saavuimme takaisin lähtöpaikkaan noin kello neljä. Kokonaisuudessaan pyöräilystä jäi erittäin hyvä kuva ja pyörät toimivat moitteettomasti koko matkan. Kööpenhaminan pyöräilystä olisi hyvä ottaa Suomenkin mallia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti