På
onsdag åkte jag med tåget från Köpenhamn till Göteborg. Det tar normalt ca 4
timmar men vi var tvungen att åka ett sträck med bus då banan var under årlig
reparation. Att resa med tåg från land till land är ännu lite speciellt för oss
finnar då vi kan åka direkt mer tåg bara till Ryssland (som också funkar väl)
men inte till andra länder. Tyvärr varken wifi eller
elektricitet i tåget.
- I
Göteborg regnade det lite nästan hela dagen. Först jobbade jag i hotellet och
hade IT problemer då hotellets Wifi funkade inte som den borde. Jag besökte Logistik & Transport mässan och planerade nästa dag. Mässan var mindre än jag hade tänkt vilket var bekräftad dagen efter när jag talade med Nina och
Rami som besökte mässan förra året. Den ekonomiska situationen påverkar
aktiviteten också här. På kvällen mötte jag min vän Leif.
- Logistik
och Transport mässan. På torsdag anmälde jag mig som den ända i gruppen till specielt avgifsbelagd konferans program för att lyssna på olika intressanta presentationer. På morgonen
köpte jag en cykel pass för tre dygner. Det kostade bara ca 8 euro och jag åkte
med cykeln till mässan. Uthyrningssystemet funkade
väl.
- På
förmiddagen besökte jag ”Emerging Technologies” evenemangen som behandlade bland annat 3 D
technologin, Big Data och Bärbar technologi. 3D presentationen var nära den 3D
seminaren som jag besökte i HAMK ca tre veckor sedan. 3D:n kommer att förändra
logistik branchen då produkter produceras mera och mera lokalt. En större
kommerciell genombrott är ännu på kommande. Big data presentation var
intressant men ganska generell. Potentialen är stor då ca 10% av datan som
företag redan nu har används för att förbättra tex. kundservicen. Technologin
möjliggör data mining på ett efektikt sätt. Big datan är en stor utvecklings
trenden inom logistik och transporten. Tex
trafikflödet kan optimeras med att använda ITS (intelligent trafic systems) och
användä big datan från enstaka bilar, väg sensorer osv . Man kunde bättre undvika
olyckor, optimera rutter, förkorta ledtiden och minska påverkan på miljön.
Bärbar technologi presentationen berättade om några intressantta nya
applicationer. Trafikolycksstatistiken för cykling är ganska dålig. En orsak är
att man inte använder hjälm. Cykel airbag möjliggör en ”osynlig” cykelhjälm.
Norden har vintrar som orsaker att många använder inte cykel i commuting när
det är kallt (i Köpenhamn sänker vintern utnytjandet bara med 25%!). Olika
företag producerar och utvecklar kläder som optimerar kropvärmet med hjälp av electricitet.
Det finns också ideer där bilkusken eller cycklisten känner trafiken i sin
kropp som ökar trafiksäkerheten. De här var bara några av de många mögligheter.
Mycket forskning men ganska få kommerciella produkter ännu i områden!
- På eftermiddagen deltog jag i ett större evenemang med ca 130 deltagare. Där var teman
”Logistik bestlut - 3PL eller egen?” allltså borde man göra en outsourcing och
ge logistiken operativt till någon som specialiserar sig till detta. Där var
många logistik chefar och leverantörer inom logistiken som gav presentationer.
Nestles logistik chef är från Ryssland och Nestle är den största inom food
industrin (före Pepsi och Coca Cola). Han berättade on deras förväntingar för en
3PL partner. Norsk Apotek Hjärtät berättäde om sitt eget koncept. Där var också
Indiska osv. Som sammanfattning kan man förväntä ökat efektivitet när processer
automatiseras mera och mera. Branchen kommer ocksa att konsolideras och somliga
företag kommer att spesialisera till vissa nicher. Alltså svaret för frågan 3pl
eller egen? Det beror på branchen. Trenden är ändå att också inom logistiken
outsourcingen ökar och man använder mera och mera specialister. Mera om mässan
från andra i gruppen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti