Intressanta två dagar
i Köpenhamn. Måndagens program var väldigt bra när vi besökte Ramboll HQ och
fick en mycket bra presentation av Kasper gällande cykel trafik planeringen i
Köbenhavn. Efter det cyklade vi ca tre
timmar på stan och såg hur väl alt fungerar. Ca 35% använder cykel på väg till
jobbet äller skolan. Alla cycklar och det går så smidigt därför att rutter är
bra och cyklisten är faktist en viktigt enhet i trafiken. Vintern orsakar bara
ca 25% nedgång i volymer. Öresundsbron
var också ett fint upplevelse. Vi körde over bron från Danmark till Sverige och
tillbaka först med tåget och sen med bil. Totalt 16 km långa trafikenket kontrolleras
av vår host Jopas och hansis team från Malmö sidan. Bron är ca 8 km och tunneln
ca 4 km lång. Öresundsbron är mycket
viktigt förbindelse mellan Danmark och Sverige. 80 % använder ”fast lane” med
elektronisk tolling. Du är tvungen att betala 183 kronor för enkelresa för att anvandä den
snabba rutten. Trafiken på bron är stoppad för ca 25 timmar per året vilket
betyder 97,7% kapasitet utnytjandet. Då gäller det normalt en olycka eller speciella väderförhållanden.
Tisdag i Köpenhamn. Jag använde bus och metro
på väg till och från Dragör dä jag träffade min vän Ole. Min erfarenhet var att
det är inte så lätt att bara börja med att googla och försöka hitta ut vilket
är det bästa sättet att användä det lokala transportssystemet. Jag använde den elektroniska 24 timmar passen
som gällde i bussar, tåg och i metron och är användbar från smartphones. Mest
änvänds den gamla buskorten men också elektroniska korten och smartphones kan
användas. Servicen var vänlig och
passageraren hade en respekt för chauffören du inte alttid ser i Finland. Metron
var automatisk och fungerade väl men gick inte direkt till centrum. Tyvärr kunde jag inte testa den lokala ”Reittiopas” appsen som
funktionerat så bra i Helsingfors områden.
Onsdag morgonen reste jag till Göteborg med tåg och besökte Logistik mässan på
eftermiddagen. Mera om detta i nästä blogget.
//
Ilkka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti