torstai 8. toukokuuta 2014

TVÅ FÖRSTA DAGAR IN KÖPENHAMN


Intressanta två dagar i Köpenhamn. Måndagens program var väldigt bra när vi besökte Ramboll HQ och fick en mycket bra presentation av Kasper gällande cykel trafik planeringen i Köbenhavn.  Efter det cyklade vi ca tre timmar på stan och såg hur väl alt fungerar. Ca 35% använder cykel på väg till jobbet äller skolan. Alla cycklar och det går så smidigt därför att rutter är bra och cyklisten är faktist en viktigt enhet i trafiken. Vintern orsakar bara ca 25% nedgång i volymer. Öresundsbron var också ett fint upplevelse. Vi körde over bron från Danmark till Sverige och tillbaka först med tåget och sen med bil. Totalt 16 km långa trafikenket kontrolleras av vår host Jopas och hansis team från Malmö sidan. Bron är ca 8 km och tunneln ca 4 km lång. Öresundsbron är mycket viktigt förbindelse mellan Danmark och Sverige. 80 % använder ”fast lane” med elektronisk tolling. Du är tvungen att betala 183 kronor för enkelresa för att anvandä den snabba rutten. Trafiken på bron är stoppad för ca 25 timmar per året vilket betyder 97,7% kapasitet utnytjandet. Då gäller det normalt en olycka eller speciella väderförhållanden.   
  
Tisdag i Köpenhamn. Jag använde bus och metro på väg till och från Dragör dä jag träffade min vän Ole. Min erfarenhet var att det är inte så lätt att bara börja med att googla och försöka hitta ut vilket är det bästa sättet att användä det lokala transportssystemet.  Jag använde den elektroniska 24 timmar passen som gällde i bussar, tåg och i metron och är användbar från smartphones. Mest änvänds den gamla buskorten men också elektroniska korten och smartphones kan användas. Servicen var vänlig och passageraren hade en respekt för chauffören du inte alttid ser i Finland. Metron var automatisk och fungerade väl men gick inte direkt till centrum. Tyvärr kunde jag inte testa den lokala ”Reittiopas” appsen som funktionerat så bra i Helsingfors områden.

Onsdag morgonen reste jag till Göteborg med tåg och besökte Logistik mässan på eftermiddagen. Mera om detta i nästä blogget.
//

Ilkka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti