Joukkoliikenteen etuudet Göteborgissa
Göteborgin seudulla on panostettu erityisen paljon joukkoliikenteen etuuksien rakentamiseen. Göteborgin kaupungin joukkoliikenneverkosto koostuu laajasta raitiotieverkostosta, lähijunaliikenteestä ja runkobussilinjastoista sekä niitä täydentävistä bussilinjoista. Kaupungin liikennesuunnittelu panostaa erityisesti joukkoliikenteen infrastruktuuriin ja sen sujuvuuden parantamiseen. Kaupungin keskustassa joukkoliikenteelle onkin omat kaistansa sekä liikennevalojärjestelmätkin antavat etuudet tarvittaessa. Göteborgissa onkin tärkeää, että bussiliikenteen turhat pysähdykset vähentyisivät ja sen sujuvuus lisääntyisi sekä tehokkuus joukkoliikennekaistoilla lisääntyisi ja pysäkitkin olisi sijoitettu oikein joukkoliikenteen kannalta.
 |
Kollektivtrafik i Göteborg |
Kaupungin keskustassa joukkoliikenteelle on omat kaistansa, joissa kulkevat sekä bussit että raitiovaunut. Göteborgissa raitiovaunut ja bussit ovat mitoiltaan (ilmeisesti leveydeltään) sellaisia, että em. ratkaisu on mahdollista toteuttaa. Siellä on tehty merkittäviä infrastruktuuriparannuksia runkobussilinjoja kehiteltäessä. On rakennettu bussikaistaetuuksia, joissa pysäkkisyvennys on erotettu saarekkeella muusta autoliikenteestä. Tämän lisäksi on pysäkin jälkeinen suojatie korotettu muun ajoneuvoliikenteen kaistalla, jolloin bussiliikenne saa etuuden pysäkin kautta kulkiessaan.
 |
Berzeliigatan i Göteborg, Bussar och spårvagnar åker i samma filen |
 |
Krysset av Litteratur- och Sägengatan: Fördelen med busstrafiken |
Göteborgissa on erittäin hyvä esimerkki joukkoliikenne-etuuden toteuttamisesta: esteetön läpiajoetuus kiertoliittymän keskeltä. Kiertoliittymään on rakennettu keskelle suoraan ajettaessa joukkoliikennekaista, kun taas muu ajoneuvoliikenne joutuu ajamaan kiertoliittymässä normaalisti.
 |
Rondellen i Göteborg (Karlavagnsgatan) |
Ruotsalaiset joukkoliikenteen liikennemerkit eroavat merkitykseltään jonkin verran suomalaisista. Ruotsalainen bussikaistan liikennemerkki on pyöreä ja se sallii ainoastaan linjaliikenteessä olevan bussin käyttää kaistaa. Mopot (ei "mautot") ja polkupyörät voivat käyttää joukkoliikennekaistaa kuten Suomessakin. Tämän lisäksi Ruotsissa on myös joukkoliikennekaistoja, joita moottoripyörät voivat käyttää vain tiettynä aikana vuorokaudesta tai sallitaan taksit/muut ajoneuvot, joissa on matkustajana vähintään 2 henkilöä. Tällaisen liikennemerkin löytää Göteborgista mm. Dag Hammarskjöldledeniltä.
 |
Sverige vs. Finland |
 |
Sallittu myös takseille, joissa on kyydissä min. 2 hlöä |
Göteborgissa on otettu käyttöön ruuhkamaksut, joilla kerätään varoja infrastruktuurin parantamiseen sekä joukkoliikenteen kehittämiseen. Ruuhkamaksujen kerääminen on lisännyt joukkoliikenteen käyttäjiä eli tämän voisi sanoa olevan yhdenlainen joukkoliikenne-etuus, koska muu autoliikenne vähenee, jolloin joukkoliikenne pääsee kulkemaan sujuvammin kaupunkialuella paikasta toiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti